Tuesday 28 October 2014

UKURAN UJIAN

Assalamu'alaikum wbt.

Rasanya agak lama tidak berjimba dalam penulisan ini. Almaklumlah, hidup sebagai mahasiswa la katakan. Tangan ke bahu, mata ke atas. Haha. Tapi minat tetap minat. Passion is passion. Tak boleh ditinggalkan. Pena terus menari. Jari juga menari atas papan kekunci. Keyboard laptop tetap ditekan. :)

Tadi, 11 minit yang lalu. Kurang lebih. Terbaca status dari kawan satu kos.

Anonymous: "Allah tidak membebankan kita dengan sesuatu yang kita tak sanggup atau tidak mampu."

Cliche, bukan? Itulah hakikat yang cliche tanda Allah sayangkan hambaNya dan sedar akan takat atau limit keupayaan hambaNya. Dia tidak pernah membebankan atau menghantar ujian yang kita tidak mampu untuk tangani. Kalaulah kemampuan kita boleh diukur, dan bacaannya hanya 5%, maka ujian yang diberi juga haruslah ukurannya tidak lebih dari 5%. Allah SWT tidak akan hantar ujian kepada kita melebihi peratusan kemampuan kita. Tidak! Tidak pernah!

Satu ayat dari Surah al-Baqarah yang saya kira sangat femes dalam kalangan ikhwah dan akhawat. Masakan tidak, mathurat kan hadap tiap petang. Pandang kiri pandang kanan. Senyum nampak gigi. Kuis-kuis kaki.




Ya, ayat ini memang femes dalam kalangan kita. Ditampal kemas dengan ikatan neuron dan cell dalam otak. Tapi apakah neuron itu juga mengikatnya di dalam hati kita? Aik? Perasaan apakah ini? Berdebar laju.

Mungkin dalam kalangan musleh, hatinya cukup kuat dengan ayat ini. Hatinya cukup kental untuk tidak menafikan ayat ini. Tapi bagaiman golongan marhaen seperti saya? Imannya berbolak balik. Kadang yazid dan ada kalanya yankus. Turun naik, pasang surut.

Mujahadah! Ya, kuatkan hati. Saya yakin, ramai saja yang diluar sana sama seperti saya. Saya doakan untuk anda semua supaya iman anda seperti orang mukmin dan musleh. InsyaAllah. :)

Ameen~ Salam sayang dari UKM, Bangi. 
12.15 a.m.

No comments:

Post a Comment