Monday 18 August 2014

KAFAN KAN WAKTUNYA.


Menunggu di jendela sepi. Menunggu saatnya pulang kepada Ilahi.

Sekiranya anda diberi satu kelebihan atau kebolehan (ability) untuk tahu secara tepat (accurate), kapankah anda akan memakai kain kafan. Dapat tahu secara tepat di mana, bila, dan bagaimana tentang hal kematian anda. Jika anda diberi kuasa sebegitu, apakah perkara pertama yang akan anda lakukan?

Jika ditanya kepada saya, saya mungkin tidak dapat memberikan jawapan yang orang kata The Best Answer, sebab untuk memperoleh ilmu seperti itu sahaja, saya rasa sangat bersyukur. Bolehlah saya sediakan apa yang patut.

Ya, mungkin itulah jawapan saya walaupun tidaklah tepat. Ada orang bila ditanyakan tentang soalan ini, mungkin akan dijawab, 

"Saya akan menghabiskan sisa waktu saya di dunia ini beribadat dan taqarrub ila Allah (mendekatkan diri kepada Allah."

Saya kira inilah jawapan kebanyakan manusia jika ditanya sebegini. Bukan? Entahlah kawan.

Hmm. Termenung seketika. Tarik nafas.

Untuk pengetahuan anda semua para pembaca, Selasa, 12 Ogos 2014, semua pelajar STPM tahun 1994 akan mengetahui keputusan kemasukan ke universiti. Untuk lebih tepat lagi, 12 tengah hari. Sebelum itu, saya ingin mengucapkan selamat maju jaya buat sahabat seangkatan dengan saya.

Senyum nampak lesung pipit.

Kemudian saya jadi terpikir. Apakah dapat saya tahu tarikh kematian saya seperti saya dapat tahu tarikh kemasukan ini? Apakah saya dapat tahu bagaimana caranya kematian saya. Di mana? Dengan siapa? Baikkah kematian saya atau sebaliknya? Na'uzubiLlah. Mohon dijauhkan su ul khatimah.



"Kullu nafsin dzaiqatul maut."

Kullu nafsin. Perkataan kullu itu sendiri bermaksud semua. Semua. Tiada yang terkecuali. Apa yang semua itu? Nafsin. Jiwa. Iaitu Jiwa yang berhuni di tubuh manusia. Atau dalam kata lainnya, ROH. 

Means, no exceptional for having death. Every soul shall taste it. One saying, that, when a human is resurrected at hereafter, they still can taste the pain when their soul is taken by the angel of death. The pain is still there. No wonder, death is the most excruciating pain for human. While the pain of giving birth and toothache take the second and the third most excruciating pain for human respectively.

The death. The pain. It's excruciating. Allahu Rabbi. Collapsed.

Perhatikan lagi ayat di atas. Setiap manusia pasti merasai mati. What is for sure here? Death. Is there mentioned when the time? Is there mentioned where is the place? Is there mentioned how we're going to face it? Is there mentioned anything, anything detail about our death? NO! 

Allah keeps it secret to all human. For Him to test us. Just imagine, if all of us knew the day, the place, the way of our death, all the human in this world whether in the past or in the future, will be extremely good. In fact, there will be no bad human in this world. Heaven, right? 

I can't deny it. It's very good. Good for us, to this world where we live. But, sweetheart, every clouds has a silver lining between them. Allah knows best, while us know nothing.

I am not the right person to talk about this. But, I do hope that you will gain something from what I wrote. 

Our way of death, we determine it. If we're having a good way of life, obey His orders and His prohibitions, then we're safe. If vise versa, I would not be happy to say it. Think friends. 

__________

Mungkin anda rasa 'annoying' bila ada BM-BI rojak di sini. Maafkan saya, saya hanya ingin meningkatkan kosa kata bahasa Inggeris saya sahaja. Mohon dimaafkan. :)

No comments:

Post a Comment