Monday 16 December 2013

BAIT SEMANGAT UNTUK AKU DAN KALIAN

Assalam warga blogger yang di chentai fillah semua.. InsyaAllah... Sudah lama ya agaknya kita tidak berchanda.. Hahaha.. Gue kebelakangan ini agak sibuk ya shuyukh, enggak punya waktu yang banyak untuk mengarang buat entum.. Hari ini baru berkesempatan.. Hahaha.. 
Agaknya hari ini gue enggak betul kali ya.. Bicara dalam bahasa nusantara, tapi enggak apa-apa kan..? Kamu semua mengerti kan apa yang aku omongin? Iya kaan? *facepalm*

Hari ini aku ingin bicara tentang kita sendiri.. Sebagai manusia, kita sering memohon kebahagian, kesenangan, kekayaan, kejayaan serta segala nikmat dan jenis kebahagiaan dunia.. Biasanya kita akan sebut direct dalam doa.. Ya, kebanyakan daripada kita begitu..

Tapi, mau tahu apa yang boleh membuatkan kita lebih berjiwa kuat dan kental? Ianya ialah dengan berdoa supaya kita peroleh yang TERBAIK untuk diri kita, agama Islam dan keluarga kita.. Ini yang sering diamalkanku.. Bagi aku, dengan berdoa yang sebegini, aku dapat mendidik jiwa aku supaya tabah dan kental serta kuat untuk menghadapi hari kemudian.. Dengan berdoa sebegini, aku sendiri dapat siapkan diri dengan sebarang kemungkinan yang akan aku hadapi..

Ini yang mendidik aku untuk jafdi lebih kuat! Ya, ini adalah resepi aku untuk hadapi ujian akan mendatang.. Jika apa yang aku pinta tidak dimakbulkan lagi oleh Allah, sekurang-kurangnya, aku tidak kecewa, aku tidak akan sedih kerana sedari mula aku telah siap siaga..

Dan aku pasti, pasti, yakin jika sesuatu yang buruk berlaku pada diriku, itu adalah sebagian dari tarbiyah Allah.. Itu adalah sebagian daripada ujian yang hanya inginkanku selangkah kepada Penciptaku.. Allahu.. Dan aku juga yakin, every clouds has a silver lining.. Dibalik ujian, musibah dan mehnah itu tersembunyi hikmah yang kita mungkin tak akan nampak di kala itu.. Tapi mungkin kita akan nampak kebaikan, hikmah serta ibrah di kemudian hari.. Pasti! Aku yakin!

Ketika itu, barulah kita akan bersyukur dan berterima kasih kepada Allah.. Kerana membuka hati kita.. Ya! Ini hikmahnya.. In short, have faith in Allah.. Jangan pernah ragu dengan perancanganNya.. Semoga kita semua kuat hadapi hari-hari yang mendatang.. Semoga kita siap sedia dari segi fizikal, mental dan iman.. InsyaAllah kita boleh...



"Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not."
2:216

Pernah dengar pujangga berkata? "Kita merancang, Allah juga merancang, dan perancangan Allah-lah yang paling baik". Atau ini.. "If planning was a game, Allah will always win.." Jadi kali inilah, kita praktikkan.. Peringatan ini untuk yang pertama-tamanya AKU! Moga kita kuat~ c:

No comments:

Post a Comment