Thursday 19 September 2013

AKU HAMBA BERDOSA




untuk berkata-kata aku tidak layak.. untuk mengajak kepada kebaikan juga tidak.. lantaran dosa yang terlalu banyak.. aku malu.. dalam pada aku solat pun, masih saja aku tidak khusyuk.. dalam pada aku beramal pun, masih kurang ikhlas.. malah rasa riak dan takabbur makin membuak.. sungguh aku bodoh.. tegur orang! salah itu dan ini tapi aku masih tidak menjadi.. dakwah sana dakwah sini, tapi aku sendiri masih terumbang-ambing.. depan orang aku baik, belakang orang aku terbalik... hipokrit.. sungguh, aku sendiri masih berdosa... aku tak layak.. jujur.. terlalu banyak dosa aku! sama ada yang jelas atau tidak.. tapi walaupun aku sedar, nafsu masih bermaharaja... iman menjadi hamba.. aduhai! malang~ aku terlalu ikutkan nafsu~ aku berdosa... aku berdosa.. aku berdosa... aku berdosa...

bicara dakwah konon! dakwah untuk nafsi terbiar.. sibuk hal orang lain.. berusrahlah sangat! muhasabah diri kurang.. buat kata-kata itu dan ini, tapi tiada ibrah untuk diri.. nak masuk syurga, amboi ingat dengan berkata-kata?? piiiraahh... amalnya mana? nak husnul khatimah... tapi setiap detik nafas penuh noda.. nafsu semua!! rasanya kalaulah malaikat berbicara denganku, mestinya dia kata, aku ni bodoh.. hendakkan kebaikan tapi nafsu masih jadi ikutan.. sungguh.. siapakah aku...? akulah hamba yang berdosa...

No comments:

Post a Comment