Monday 29 July 2013

REFLEKSI RAMADHAN UNTUK DIRI SENDIRI~ :'(

assalamua'laikum wbt teman-teman.. hohho... malam ni dah 21 Ramadhan 1434H... Allahurabbi.. kan aku dah kate, memang sekejap aje masa berlalu.. walaupun lebih kurang 10 hari lagi Ramadhan akan tinggalkan kita, rohnya masih tidak ada lagi dalam jiwa... tidak tersemat lagi dalam hati nurani.. Allah.. :'( apalah aku buat sepanjang Ramadhan ni... aku semacam melepaskan saja peluang dan free sale yang Allah beri.. Allah.. sedih... argh.. tak guna.. aku terbayangkan sahabat-sahabat aku.. mesti diorang manfaat sepenuhnya bulan barokah ni.. tengok status2 diorg penuh dengan peringatan.. tak putus-putus tazkirah.. aku?? sungguh aku malu!!! malu dan cemburu pada sahabat2 aku! aku rase maqom diorang lagi tinggi dari aku..

dan baru saja tadi, aku baca post dari kenalan aku.. dia dapat call dari sahabatnya yang baru saja masuk Islam.. masyaAllah.. bertambah saudara kita... Alhamdulillah3x.. Allahuakbar.. aku terbayang... bagaimanalah akhlaknya kenalan aku ni sehingga dia dapat menarik orang lain untuk masuk Islam.. bagi aku ini satu kejayaan yang besar... sangat besar.. masyaAllah.. orang kata action speaks louder than voice.. dan aku rasa dia telah berjaya membuktikan yang akhlak yang terpuji dapat menarik minat non-muslim untuk masuk Islam.. untuk lebih kenal dengan Islam.. bukan tu aje, dia pernah menolong seseorang kenalan dia yang dah jauh tersesat untuk kembali ke pangkal jalan... sungguh aku jeles sebab dia mempunyai kelebihan2 untuk menunjukkan Islam yang sebenar kepada non-muslims dan muslim yang tersasar jalan.. bila la aku nak jadi macam dia.. bilalah aku nak contohi dia.. sedih~~

hmmm.... saudara aku yang paling aku cemburu! diuji dengan 1001 dugaan yang boleh mendekatkan lagi diri mereka dengan Tuhan mereka.. Allah.. mereka ialah yang berada di Syria dan Mesir.. bumi barokah ini... Allah.. saudara kita ni.. diuji dengan dugaan yang maha hebat... tetapi mereka sangat tabah.. malah mereka bangkit menentang kezaliman di negara-negara mereka... Allah.. aku rasa malu sangat dengan mereka... mereka kuat! aku? 10000x lebih lemah dari mereka... aku nk angkat senjata pun aku tak mampu.. berdoa untuk mereka jarang sekali.. aku tak mampu berbuat apa-apa... hanya mendengar berita tentang mereka dari laptop aku dan berharap agar semua ini hanyalah mimpi ngeri bagi ummah ini... tapi ianya realiti... Allah... sedih! jika aku ada kekuatan pada iman dan hati aku, aku sanggup mati untuk berjuang bersama mereka.. aku sanggup.. paling tidak pun aku ingin beri bantuan untuk mereka.. bantuan kewangan, sokongan moral.. Allah..tapi aku tak mampu!! aku tak mampu! Allah, ampunkan aku yang lemah ini.. aku tak mampu bantu saudara aku.. sedih!!

yang aku paling sedih... bile teringtkan hadis yg sudah aku post sebelum ni.. "celakah bagi orang yang bertemu Ramadhan dan apabila berlalunya Ramadhan, dosanya tidak diampunkan..." Allah.. aku rase mungkin aku dalam golongan yang tidak beruntung ni.. ruginya aku.. roh Ramadhan pun aku tak rasa mana.. padahal Ramadhan dah nak tinggalkn aku.. dan tahun depan aku tak yakin yang aku diberi kesempatan atau tidak untuk bertemu Ramadhan.. sedih!! hmmm... apalah aku ni.. teruk.. orang lain berebut-rebut nak dapatkan pahala dalam bulan Ramadhan, tapi aku mensia-siakan...

sahabat-sahabat perjuangan dan para pembaca sekalian.. jangan jadi macam aku.. orang bagi free sale, tapi xnak.. sama lah mcam bulan Ramadhan ni, Allah beri jualan murah, pahala ibadah sunat sama macam ibadah fardhu... Allah beri free jer... untuk Ramadhan aje, tapi aku tak nak.. dan aku boleh katakan yang aku ni bodoh sombong.. pahala tak banyak mana, dosa aje yang ada.. :'( jangan jadi macam aku yee.... dan doakan aku ye sahabat2~~ :')

No comments:

Post a Comment