Saturday 23 November 2013

DISEBALIK MUSIM TENGKUJUH

Salamun a'laik sahabat-sahabat pembaca semua.... Harap sihat dan ceria ye semua.. Macam aku juga... Hehe.. ^_^.. InsyaAllah, petang yang sejuk lagi dingin ini, aku nak kongsikan apa yang diucap oleh sahabat aku... Silmi Anisa namanya.. sheikhah kabirah ni.. huhuh...

Ceritanya pasal musim hujan... Mungkin ramai di antara kita, tidak suka dengan musim tengkujuh ni.. Bagi anak-anak, akhir tahun yang kebetulannya cuti sekolah, sepatutnya dihabiskan dengan bermain-main dengan kawan-kawan sekampung seperti bola sepak, tang kejor (dialek ganu), including masak-masak.. Hahaha.. Dan lain-lain aktiviti luar.. Yelah kan.. Dah pulun setahun belajar, hujung tahun tu kenalah pulun juga main ya tak? Hahaha.. Bagi pemuda-pemudi juga tak kurang hebatnya. Sepatutnya hang out dengan member-member, tapi alih-alih tak jadi sebab hujan... Hahah.. Aku lah tu.. Tapi, bagi aku, aku sangat menggemari hujan.. Time ni lah nak perasan macam duk kat Korea pun.. Hahah... Sejuk, dingin, nyaman.. Hohoho.. perasan..Pastu, masa nilah hobi aku tidur je memanjang... Haha.. teruk kan.. 

Disebalik semua ini, sebenarnya ada sebab Allah turunkan hujan... Siap ada musim hujan lagi tuh.. Haha.. Sebenarnya masa inilah, kita panjatkan sebanyak-banyaknya doa kepada Allah.. Pernah dengar tak, waktu makbul doa adalah time hujan.. Hujan ini umum tahu adalah titisan-titisan rahmat dari langit Ilahi.. Jadi, Rasulullah dah anjurkan kita berdoa time hujan.. Kerana masa hujan ni makbul doa kita insyaAllah..

Kalau kita tak dapat nak lakukan aktiviti kita time musim hujan ni, tak apalah.. Think positive! Mungkin kita tidak butuhkan hujan ketika itu.. Tapi secara tidak langsung, kita sangat membutuhkannya.. Melalui hujanlah, tiap-tiap hari, kita makan nasi.. Para petanilah yang paling bergembira ketika ni.. Yelah, padi kan perlukan hujan, jadi inilah rahmat Allah yang kita tak nampak.. Sebab itulah disebalik kejadian Allah itu, pasti ada hikmahnya.. Daun yang gugur dari dahan pokok pun.. Kita nampak simple aje, tapi mesti ada hikmah disebaliknya yang kita tak tahu...

Jadi bergembiralah bilamana musin tengkujuh.. Itu petanda Allah nak makbulkan doa hamba-hambaNya.. Baikkan Allah?? Allahu Rahman, Allahu Rahim....

No comments:

Post a Comment