Friday 22 November 2013

SUDAH BELAJAR, SEBARKANLAH PULAK... AIYAARRK!

salamun a'laik kepada sahabat-sahabat yang ku chentai.. hehe.. petang ni, kelihatan awan-awan mendung kelabu berarak.. menyanyikan lagu gerimis petang.. bayu lembut sejuk mendinginkan hati sesiapa sahaja.. sang matahari dah lama bersembunyi.. hilang dari pandangan.. tidak ku temui.. tetapi, warna jingganya samar-samar menerangi langit.. petang berwarna jingga... di sebelak ufuk barat..

jalanan di kampung pula sunyi dari bunyi-bunyi bising mobil.. lekang dari bunyi-bunyi riang kanak-kanak bermain.. barangkali, mereka tahu gerimis bakal menyimbah bumi... hmm.. sejuk dek angin meniup.. aduuhh, telinga buat hal.. sakitnya.. argghh.. (tak kena-mengena kan.. haha. saja nak bagitau, telinga sakit..)

hmm... petang-petang ni rajin pula nak menulis.. exam pun dah officially habis.. cuma, aku ada satu paper lagi yang aku repeat.. jadi bagi aku tak cuti manalah.. tapi! walaupun aku ada satu paper aje lagi, aku dah treat diri aku macam dah cuti. wekek.. 9 bulan woo.. kalau korang nak buat apa dalam tempoh ni? rekemen sikit ye... hehhe.. ada suruh kerja, jangan nak ternak lemak aja kat rumah.. waah... good idea... tapi nak kerja kat mana? entahlaa... tengok dulu..

tapi bukan pasal kerja aja yang ada dalam fikiran aku.. ada satu benda ni.. bila aku fikir, rasa macam lemah je semangat.. rasa macam terbeban pulak... bila dah official tak jadi seorang pelajar di sekolah, automatik, aku akan jadi seorang yang perlu menyampaikan ilmu kepada masayarakat.. korang paham tak?

inilah masanya, ilmu dipraktikkan dan diamalkan serta disebarkan... itu hak kepada ilmu.. aku dah abis belajar, dan aku kena fikir, kemana aku nak bawa ilmu aku.. adakah ia akan terperap aje dalam otak.. atau aku akan share.. sejauh mana pulak aku amalkan ilmu yang aku pelajari.. hmmm.. bila fikir menda ni, aku rasa aku rela study, jadi seorang pelajar seumur hidup... tapi dunia ini ada aturannya.. orang yang ada ilmu mesti mengajarkan ilmunya... hmm..

seorang da'ie................. kemana arah kaki ini akan melangkah?????.......????? teringat satu quote, beratnya buku yang dibawa, berat lagi amanah kita untuk menyebarkan ilmu.. Allah.. adakah aku sudah bersedia..?? aku takut sebenarnya.. dengan dunia luar.. urgh.. aku langsung tak kesah kuantiti ilmu yang aku ada.. sebab manusia ini tidak sempurna, pasti tiap-tiap hari, kita akan ditambahkan dengan ilmu.. ye lah, bukan semua benda kita tahu.. aku cuma risaukan kualiti ilmu yang aku miliki... sohih ke tidak.. faqih ke? gelaran itu aku langsung don't mind.. cuma kualiti.. aku kena sampaikan ilmu yang sorih... aku takut...

penerangan dan cara penyampaian pun penting.. nanti orang tak paham apa aku cakap... aku juga kena kuasai itu.. hmm... dah belajar, bantulah masyarakat dengan ilmu di dada... persoalannya, berapa % ilmu yang aku pelajari, yang betul-betul melekat di dada dan di hati?? Allahu.. betul kata Imam Ghazali, penuntut ilmu sekarang hanya membaca untuk exam sahaja...

T_T Allah...... aku zalim...

No comments:

Post a Comment