Monday 11 November 2013

UNTUKMU SAUDARAKU

bukan aku seorang yang arif,
bukan pula seorang alim,
bahkan bukan yang warak,
atau pun wali,
sufi,
pujangga,
toyib,
ustaz, ustazah, muallim au muallimah
aku hanyalah seorang fakir,
dalam ilmu,
aku masih menuntut,
dan tak akan habis menuntut,
sehinggalah tamat riwayatku,
daripada sesiapa yang sudi,
tapi aku ingin juga berkongsi apa yang aku punya,
yang hanya setitis daripada air di lautan,
yang hanya secebis dari cebisan ilmumu,
Allah jualah Pemilik Segala Ilmu,

Bismillahirrahmanirrahim,
apa yang akan ku sampaikan padamu,
ku pohon jangan engkau perendahkan,
jangan engkau remehkan,
jangan perkecilkan,
wahai syabab!
di mana kamu?
saat muslimah memerlukanmu,
tatkala muslimah habis dinoda,
engkau masih di lorong-lorong,
engkau masih berfoya,
engkau seronok menyedut asap rokok,
ke manakah masa muda dihabiskan?
di manakah penyelamat muslimah-muslimah ini?
gugur sudah bunga di syurga,
syaitan pula habis ketawa..
ku pohon padamu syabab,
musafirlah,
hijrahlah,
pimpinlah muslimahmu,
isterimu, adik perempuanmu, kakakmu,
serta saudaramu...
mereka memerlukanmu,
wahai penolong agama Allah...

wahai serikandi Islam,
aku pinta padamu,
auratmu itu engkau tutupilah ia,
jaga ia,
lindungilah ia,
daripada tatapan ajnabi,
engkau tidak tahu apa yang ada di fikiran mereka,
engkau tidak tahu apa yang dibisikkan syaitan kepada mereka,
engkau tidak tahu apa jenis penyakit dalam hati mereka,
ku pohon,
mahalkan dirimu,
jangan jatuhkan harga dirimu,
harga dirimu tidak terbeli dengan wang ringgit,
atau pun dengan hasil bumi,
tidak!
engkau tidak ternilai harganya mengikut din ini,
engkau bermartabat tinggi dalam din ini..
ku pohon, tutuplah, jangan dipertontonkan..
kasihanilah suamimu, bapamu, abangmu, anak lelakimu,
serta saudara lelakimu..
engkau akan menjadi asbab untuk mereka ke neraka..

maafkan aku,
bahasaku tiada sopan,
bahasaku kasar,
bahasaku tidak santun, maaf,
namun begitu,
ku pohon, 
madah ini menyentuh tangkai hatimu...
الحب حبيب إلى حبيب
cinta kekasih kepada kekasih,
inilah yang aku cuba sampaikan...
untukmu saudaraku..

No comments:

Post a Comment