Tuesday 11 June 2013

EXAM ATAU LILLAHI TAA'LA?

Assalamua'laikum wbt. Sentap.. Itu aje yang dapat aku gambarkan bila aku scroll down feeds FB aku n nampak picture ni.. Betul r Sheikh Muhammad Ghazali kate, belajar hanya untuk peperiksaan.. Memang kena atas batang hidung sendiri... Allah... Aku lemah... Tapi insyaAllah, aku akan bermujahadah.. Bantulah aku, ya Rabb...

Aku tak nafikan, kadang2 aku pun belajar sebab periksa, sebab nak dapat tittle best student.... Hmm... Pastu kelmaren, ustazah Syariah aku ada cerita yang dia kesal dengan budak-budak agama ni yang ada ilmu agama tapi tak praktikkan.. Maknanya, belajar sekadar untuk exam.. Macam manalah ilmu tu nak melekat dlam hati... Macam manalah ilmu tu nak jadi perisai diri.. Awal2 niat belajar dah salah... Sebab itulah kalau kat sekolah aku ramai yang belajar Syariah, Usul, Quran Sunnah bila keluar aje dari sekolah tidak mggambarkan yg dia tu belajar subjek2 tu...

Amat rugilah bagi mereka.... Padahal ada hadis yang menyebut, Apabila Allah inginkan kebaikan kepadamu, maka Dia akan memberi ilmu untukmu.. Maknanya kalau Allah nak kita dapat hidayah, jadi soleh atau solehah, Dia akan beri kita tunjuk ajar iaitu ilmu... Tapi tgok r sekarang berapa ramai aje yang betul2 mmpraktikkan ilmu yg dia belajar... Termasuk aku!! Haiihh... Malu aku!! Jadi mari kita modified hati, aku pun nk modified jugak hati aku ni... Adakah aku belajar semata-mata untuk exam atau LILLAHI TAA'LA..?

No comments:

Post a Comment