Saturday 15 June 2013

SOAL JODOH..BIAR ALLAH YANG DECIDE~



salamun a'laik~ salam mahabbah~ lame la jugop dop post something... kali ni entri yang lain ckit.. tp dop tahulah lainnye kot mane..haha.. anggap r ni satu post yang crazy sikit...hehe... tp klo anggap bermnfaat pom bolee...hehe

hari tu aku ade trbace satu blog ni tau.. name dia tak ingat r.. klo ingat pun tak nak bagi tau r.. hehe.. bace2 punyelah bace, mmg trtarik r.. bhase dia, cra pyampaian dia... mmg hebat r.. vocab pun tggi kan... haha.. pstu ada terbace satu sentence dia.. dia nakkan jodoh yang hafal surah at-tahrim..klo tak silap r.. haha.. ala..orang soleh msti r nakkan yang solehah.. haa... blogger tu laki2 r.. dah nama pun aku sebut soleh kan.. haha...


pastu aku mcm trfikir.... !@#$%... apa ek aku fikir? haha.. ak pun mcm nak jugak letakkan kriteria utk bakal aku... haha.. kawan2 aku pun ade yg letakkan kriteria bonus untuk bakal diorang.. ade yang letakkn nk muke hnsem, nak agama cntik, nak pandai tilawah quran, nak pndai amek hati n so on lah.. mcam2 la aku dengar.. haha.. bila dgar aje diorang share psal kriteria yg dsyaratkan kpd seseorang yg bakal mnjadi psagn diorg, ak mcm oooooooooooo.... muncung2 mulut aku.. sabo aje lah.. dalam Islam sendiri pun dah letakkan kriteria bg memilih psangan...

"wanita itu dinikahi kerana empat perkara.. Iaitu kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya, dan kerana agamanya. Maka pilihlah olehmu wanita yang punya agama, engkau akan beruntung.                                                  

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Haa.... inilah kriteria yang telah ditetapkan Islam. sama ada pasangan itu dipilih kerana harta, keturunan, kacantikan atau agama. Maka pilihlah agama, pasti akan beruntung. Islam mengajar kita untuk mendahulukan memilih agama. Tapi ini bukan satu perintah wajib.. Ini adalah anjuran dalam Islam. kalau nak pilih selain dr kriteria di atas pom bolee....Tapi tipulah aku cakap yang aku akan memilih yang beragama 100%. Maybe iman aku taklah tinggi sangat.. aku mengaku itu. mesti aku akan pilih jugak kaya sikit, cntik or hensem ckit.. Allah.. bila tgok balik diri nih rase mcm tak layak aje untuk yg beragama.. ye lah kita ni kureng sikit kalau nak dibandingkan dgn sahabat lain yang lagi soleh, solehah, lagi mntop imannya.. haha.. tak pe kite truskan bermujahadah!! insyaAllah~

ok back to the topic... so inilah garis panduan yang diajar dalam Islam dalam memilih psgn... tpi sekrang ni tidak dinafikan, ramai yg kurang memilih yang beragama! faktornye aku pun tak tahu lah... orang laki2 msti nakkan yg cntik.. prmpuan pulak msti nakkan yang kaya.. lumrah...hmm.. tapi takpelah... jodoh masing2 tak yah nak sibuk2. tapi persiapan untuk menentukan jodoh adelah dr dalam diri. they say "to be with a righteous  person, you must be righteous first".

Maknanya, kalau kita nakkan orang yang beragama untuk menjadi psangn hidup kita, kita mstilah dahulu mnjadi yg beragama... hehe.. InsyaAllah.. sama-sama kita ke arah tu..hehe..  hmm... kalau aku lah kan, of kos r nakkan yg beragma... klo kaya n cntik tu bonus r.. haha.. cliche r ayt.. tp aku ade additional criteria yang aku put untuk psgn aku... hehe.. jeng jeng jeng.. jgn jeng kreng udoh..hehe..ade 3 criteria bonus... hehe... yang pertama, orang tu mstilah pndai main gitar atau piano.. kedua, org tu mstilah pndai main bola... yg ketiga org tu mstilah sefikrah dgn aku.. dr segi politik trutamanya.. bkn aku ni sempit sgt.. nakkan org PAS je.. taklah.. tp untuk memudahkan perjuangan ak dlam Islam, aku mstilah nkkan suami yang mnyokong dan bersama dgn aku dlm berjuang... sbb aku punya misi ye...hehe.. InsyaAllah.. tp klo dh jodoh aku dgn org yg bkn Pas, aku trime aje... hehe.. tp nak jugak yang sefikrah.. susah jugak klo xsefikrah ni...hehe.. aku bkn la syadid sgt ye.. ok aje mana2 pun.. err.. tpi nak jugak yang PAS.. hehehe....jhat kan aku..

untuk sahabat2 aku yang dah mndirikan rumah tangga bersama zauj dan zaujah mahbubah ak doakan mereka semua ni berkekalan hingga ke syurga.. bkn kekal hgge ank cucu.. moge mereka bercinta sampai syurga dan menikah lagi di syurga... tgok sahabat2 yang dh mndirikan rumah tgge ni rse jeles pulak terutamanya shbat2 muslimah aku... yelah diorang lbih dekat untuk berbuat kebajikan... huisshh.. besssttnyer... Allah dah janji, untuk ibu yg melahirkan anak, dosanya gugur.. klo meningal smasa melahirkan anak akan dpt phala mati syahid... MasyaAllah!! SubhanAllah..! wanita yang berkahwin ni byak pahalanya... so nasihat aku untuk diri sndiri dan shabat2 mslimah skalian, jika ada lelaki yang beragama datang mnyunting dirimu maka segeralah menerima..hehe... psnn ni u aku jugak..haha... banyaklah mintak pada Allah untuk jodoh yang baik... firman Allah, lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik..dan perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik... soal jodoh biar Allah yang tntukan.... tugas kita hanyalah persiapkan diri untuk mnjadi yang baikdan soleh serta solehah.. insyaAllah~~~ ok semua~ Assalamualaikum.. lailatul saiedah blakeeww~~

No comments:

Post a Comment