Thursday 27 June 2013

~RINDU TARBIYAH~

salamun a'laik.... sedikit pengisian untuk dikongsi.. bukan untuk membuka pekung di dada, tapi hanyalah terbiyah dari hati ke hati.. hoho.. insyaAllah...

ada hari-hari yang buat kita gumbira kan... huhu.. orang kata, suka sampai tak ingat dunia... hohoh.... tapi, gumbira gumbira jugak, iman macam mana? hati suka, tapi iman berduka... Allahu Allah... suka suka suka... lagho lagho... :'(.. kesian iman... hmm.. jahatnye diri aku ni.. zalim terhadap diri sendiri.. aku rindu hatiku yang dulu... walaupun masih ada titik hitam, tapi tidaklah seteruk sekarang...

dulu, jauh di sudut hati, masih berbaki keinsafan dalam diri.. tersisa rasa penyesalan atas dosa yang semakin meninggi... dulu, hati selalu menangis... dulu.... sungguh aku rindu hati yang dulu.. hati yang rela ditarbiyah.. demi kebaikan dan maslahat ummah...

ujian yang membuatkan kita mengingati Allah itu adalah lebih baik daripada nikmat yang menjauhkan diri kita dari Allah... Allah... setiap hari aku akan minta pada Allah, supaya Allah kuatkan hati aku.. kuatkan iman aku.. teguhkan pendirian aku.. kerana aku masih mencari identiti diri.. aku masih dalam usaha mengenal hati dan diri sendiri.. aku minta pada Allah supaya kembalikan hati aku yang lam dulu.. hati yang selalu merintih mengharap cinta dariNya.. hati yang selalu rindu untuk bermunajat kepadaNya.. sekarang?? aku kurang mengingatiNya.. padahal Dia sering mengingatiku.. tidak lupa akan diriku.. sentiasa melimpahkan kasih dan sayang terhadapku..

Allah, aku malu sendiri... betapa nikmatMu yang menggunung selalu dilimpahkan ke atasku.. tapi aku bodoh! kufur nikmatmu... tapi Ya Allah, Engkau ampunkanlah aku yang hina ini, dek kealpaan dan kelekaanku terhadapMu... aku sedar ya Allah, walaupun aku sekarang tidak sama aku yang dulu, tapi aku akan terus berusaha untuk menjadi seperti dulu.. maka Engkau bantulah aku ya Rabb.. pimpinlah aku.. tarbiyahlah aku ya Khaliq... aku perlukanMu dalam hidupku.. aku butuhkanMu di sepanjang jalan hidupku... dan Engkau ampunkanlah aku ya Rabb atas dosa-dosaku...

# tiba-tiba emo sikit malam ni... teringat kata-kata senior aku, "Baiti, banyakkan menangis...". aku sentap.. tapi aku bersyukur sebab masih ada yang peduli... terima kasih kepada senior aku.. Nik Nur Haramaini... kata-kata darinya sering menginsafkan tangkai hatiku... :D..

No comments:

Post a Comment